De AVRO Lancaster is waarschijnlijk wel de meest succesvolle zware bommenwerper van alle welke door “Bomber Command” van de RAF zijn gebruikt. De ongeveer 7300 gebouwde exemplaren vlogen maar liefst bij 59 Squadrons en wierpen in de ruim 156.000 uitgevoerde vluchten meer dan 608.000 ton bommen af.

“Bomber Command” bestond in WWII uit meer dan 125.000 vrijwilligers uit het gehele Britse Gemenebest. Vanwege de risicovolle missies waren de verliezen groter dat die van andere diensten. De gemiddelde leeftijd van een vliegtuig was twee-en-twintig dagen op 30 operaties. De uiteindelijke overwinning van WWII had een hoge prijs. Van alle bemanningsleden van “Bomber Command” hebben er 55.573 hun eigen leven gegeven voor onze vrijheid.

Logboek Lancaster ED626.
Dit vliegtuig was één van de 620 Lancasters, welke besteld waren door AVRo(Chadderton) in 1941 en gebouwd van november 1942 tot juni 1943. Geregistreerd als Serial Range ED303-EE20. Van deze 620 Lancasters waren er 129 Lancaster Mk.I’s(Merlin 20-motoren) en 491 Mk.III’s(Merlin 28-motoren), gemengd tot ED782 en allemaal als MK.III’s vanaf ED783.

De ED 626 was een Mk.III en werd afgeleverd op 103 Sqdn op 11 maart 1943. De ED626 nam ook deel aan de Key Operations tegen St. Nazaire op 22/23 maart 1943; Berlijn op 27/29 maart 1943(afgebroken) en Berlijn op 29/30 maart 1943.
Bij verlies had dit vliegtuig een totaal van 39 uur airborn.

Op 1 april airborn van Elsham Wolds om 04.29 in een poging om een verrassings-(ochtend)aanval uit te voeren. De Lancaster werd op de terugweg neergeschoten door een nachtjager (Ofw Timm, 3./G1) en crashte om 07.22 uur in Hulshorst(Gelderland) 5 km oost van Harderwijk. Zes bemanningsleden zijn begraven op de Algemene begraafplaats van Harderwijk. Sgt Stafford is begraven op de Algemene Brgraafplaats van Amersfoort(Oud Leusden).

nl.tracesofwar.com/artikel/8027/Monument-Neergestorte-Lancaster-Bommenwerper.htm
fliegerschicksale.de.tl/28-.–Mai-1944.htm

lest we forget

Obfw Fritz Timm neergeschoten door Amerikaanse Mustang op 28 mei 1944.


Fritz Timm behaalde 5 overwinningen in zijn carrière als gevechtspiloot. Hij schoot een Engelse Mosquito, een Engelse Lancaster, een Amerikaanse B-17 “Flying Fortress” neer. Maar ook een Amerikaanse P-47 “Thunderbolt” en de laatste luchtoverwinning op 24 mei 1944 een Amerikaanse P-51 “Mustang”. Fritz Timm zou niet opstijgen op 28 mei 1944, maar kreeg de opdracht met drie andere kameraden op de vliegbasis Paderborn terug om te vliegen naar een groep bommenwerpers en vertrok om 15:12 uur voor toen zijn laatste vlucht. Timm zat bij het 9e squadron van Jagdgeschwaders 1 “Oesau” en vloog die dag een Messerschmitt Bf 109 G-6 / AS met het werknummer 440 700. Zijn vliegtuig had de squadronaanduiding “Gelbe 3”.

Een Amerikaanse piloot in een P-51 “Mustang” bezegelde zijn lot op die datum. 1st Lt. Francis Eshelman van het 357th Fighter Squadron in de 355th Fighter Group had toen zijn eerste overwinning en schoot het vliegtuig van Timm uit de lucht.

 1ste Lt. Francis Eshelman van het 355 Fightergroep voor zijn “Steed” Terry Fran(nickname). Hij crashte op 12 augustus 1944 in zijn Mustang43-6626 vlak bij Melun in Frankrijk en wist te ontsnappen.