Squadron motto : “Noli me tangere”(raak me niet aan).
Badge: een zwaan, verdedigend met verhoogde vleugels.

Een zwaan werd gekozen omdat hij sterke vleugels heeft en goed in staat is zichzelf te verdedigen. Wat de oorspronkelijke betekenis ook was, de drie woorden “Noli me tangere” veroorzaakten doorheen de geschiedenis een ketting aan betekenissen en interpretaties. 103 Squadron werd opgericht in Beaulieu, Hampshire, op 1 september 1917. Het jaar daarop waren de eerste dagbombardementen en verkenningen op het Westelijk Front met DH9 vliegtuigen. In 1919 werd het ontbonden maar opnieuw opgericht in augustus 1936 onder de naam van 103 (Bomber) Squadron met Hawker Hinds lichte bommenwerpers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte het squadron korte dag- en nachtbombardementen met de Faire Battle(met inbegrip van aanvallen op de Maasbruggen en de “invasie-havens”) en langere afstand aanvallen met Wellingtons. Daarna met Halifaxes en tenslotte met Lancasters. In augustus 1943 werd met 24 Lancasters de allereerste aanval op het Duitse V-wapens proefstation in Peenemünde gemaakt. De meest historische Lancaster was de Lancaster III ED888 ”M2” (“Mike Squared”). Het vliegtuig maakte zijn eerste operationele vlucht naar Dordmund op 4/5 mei 1943 en bij pensionering in december 1944, had het 140 vluchten gemaakt met in totaal 974 operationele uren. Dit was een echt record en het is jammer dar de “Mike Squared” niet voor conservering werd geselecteerd na de oorlog. Laatste missie van 103 Squadron op bevrijdingsdag: 7 mei 1945 met 19 Lancasters deelname aan voedseldropping boven Rotterdam. De hier neergestorte Lancaster ED-626 was op terugweg van een solo bombardementsvlucht op Emmerich. Op 20 maart 1943 was haar eerste nachtvlucht naar Leer, gevolgd door 26 maart naar Duisburg, 28 maart St. Nazaire(onderzeeboot basis) en Berlijn op 29 maart.

Squadron leader en piloot Charles O’Donogue was een vooroorlogs lid van de RAF en vloog in India toen de oorlog uitbrak. Hij keerde later terug naar Engeland en vloog daglichtoperaties met Bristol Blenheims. Hij trad begin 1943 in dienst bij 103 Sqdron RAF Elsham Wolds, werd al snel Flight-commandant en vloog op tal van operaties met het squadron. In maart 1943 presenteerde hij een idee van enkelvoudige vliegtuigen die solo-vluchten moesten uitvoeren en na wat discussies kreeg hij toestemming om zijn idee in praktijk te brengen. Later die maand maakte hij en zijn bemanning een vroege ochtendaanval op de haven van Leer, waarbij ze op laag niveau vlogen en de Duitsers overvielen. De aanval werd als een succes beschouwd en al vroeg in de ochtend van 1 april werd er een tweede gepland. Hij en zijn bemanning verlieten Elsham aan boord van Lancaster ED626 PM-G om 04.30 uur op weg naar de stad Emmerich aan de Rijn. Nogmaals, het was een low-level vlucht, maar deze keer waren de Duitsers voorbereid. De Lancaster slaagde erin om Emmerich te bombarderen bij dageraad, maar tegen die tijd waren twee eenheden van Fw190s gealarmeerd en volgde er een ongelijke achtervolging door Nederland voordat ED 626 uiteindelijk door Ofw Timm om 07.22 uur in de buurt van Harderwijk werd neergeschoten